Heilige Huisjes

.

Oud-katholieke kerk H.H. Barbara en Antonius (Varkensmarkt, Culemborg)

Bezienswaardigheden:

.

1. links en rechts van de absis en aan linker en rechter zijwanden: Wandbeelden van Jozef en Maria, van de patroonheiligen Barbara en Antonius en de heiligen Maria Magdalena, Odulfus, Bonifacius en Willibrord. 17de eeuw.

2. in absis:  3 glas-in-lood ramen, waarvan de middelste Jezus toont in gesprek met Maria Magdalena, met de tekst: Ik ben de Verrijzenis en het Leven. 1925 (absis is de halfronde uitbouw waarin het altaar is geplaatst).

3. in absis: draaitabernakel. ca.1750, met Christusportret.  (tabernakel is het kastje waarin de H. hosties worden bewaard).

4. in absis, boven tabernakel: ivoren kruisbeeld. begin 17de eeuw, Spaanse makelij, afkomstig uit de Zilvervloot van Piet Hein!

5. kansel, ca. 1725, eiken, fraai gesneden, gedragen door de symbolen van de vier evangelisten: mens (Matthëus), leeuw (Marcus), rund (Lucas, achter trapje) en arend (Johannes), ook met Christusportret.  Afkomstig uit de vroegere schuilkerk.

6. communiebank en twee koorhekken, ooit één geheel, Barok, geflankeerd door vier draag-engelen. ca. 1750. Fraai gesneden. Bank: links met wijnkan en broden, midden met kelk en hostie, rechts met een korf met druiven. (een draag-engel kon een kaars dragen)

7. paramenten (kerkelijke gewaden), indien tentoongesteld

• een compleet vierstel, 16de eeuw: kazuifel (opperkleed), dalmatiek (kleding diaken), tuniek (kleding subdiaken) en pluviale (koorkap). Mogelijk afkomstig uit afgebroken Sint-Janskerk.
  • twee witte dalmatieken, 18de eeuw
  • een witte kazuifel, ca. 1650, met ornamenten van druivenranken en trossen op het kruis
  • een goudkleurige dalmatiek, eind 19de eeuw, afkomstig uit Zuid-Duitsland.

8. zijtabernakel op rustaltaar, Barok, 17de eeuw, met zilver ingelegd, mogelijk afkomstig uit oude schuilkerk.

9. laatste avondmaal, houtsnede, 19de eeuw

10. kerstgroep, ca. 1935, uit Venlo.

11. kamerscherm met iconen van de twaalf apostelen, recent

12. orgel, het huidige orgel, (J. Fr. Witte, Firma Bätz & Co.) is gebouwd door orgelbouwer J. Fr. Witte. Het orgel is in gebruik genomen op 24 juni 1900, en doet tot vandaag toe nagenoeg ongewijzigd dienst.

In 1980/1981 is het gerestaureerd door de firma Jac. van der Linden te Leiden.

Voor de liefhebbers de dispositie:

Manuaal 1:

(C-f3)